Veelgestelde vragen

Hieronder vind je een aantal veelgestelde vragen. Deze zijn onderverdeeld in een aantal categorieën.

Contactgegevens vervoerders

  • Provincie Flevoland, Gelderland en Overijssel, Arriva, Breng, OV Regio IJsselmond, Keolis en RRReis hebben hun krachten gebundeld om het openbaar vervoer onder de aandacht te brengen van alle inwoners van de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel. Hiervoor is onder andere de website Ervaar het OV ontwikkeld. Je vindt hier meer informatie over de samenwerking en Ervaar het OV.

E-ticket

  • Wanneer je een ticket hebt besteld, ontvang je een mail van Ervaar het OV. Bij de mail zit je e-ticket als bijlage. Print het e-ticket en neem hem mee tijdens je reis. Het e-ticket is je vervoersbewijs. 

  • Wanneer je het e-ticket op de computer opent of print, moeten de persoonsgegevens zichtbaar zijn. Waneer dit niet het geval is ligt dit aan het programma waar je de bijlage, een pdf-bestand, in opent. Door Acrobat Reader te downloaden zouden de gegevens zichbaar moeten worden. Voor een geldig vervoersbewijs moeten de gegevens zichbaar zijn. 

  • Het e-ticket is een vervoersbewijs voor de persoon die gebruikt maakt van het ticket. Bij de 2 voor de prijs van 1 actie is dit bijvoorbeeld de persoon die gratis meereist. De buschauffeur of conducteur kan om legitimatie vragen. Het is dus ook van belang dat de persoonsgegevens kloppen. 

Saldo opladen

  • Dat kan via ‘Mijn OV-chipkaart’ op www.ov-chipkaart.nl of met een aanvraagformulier. Als je saldo tijdens het reizen onder de € 5,- komt, laadt de kaart automatisch op met een vast (door jouw gekozen) bedrag.

  • Dat kan op drie manieren.

    1. Via een gele automaat bij diverse tabakszaken, boekhandels en supermarkten en via NS-automaten.
    2. Saldo kopen in de webwinkel van ov-chipkaart.nl
    3. Automatisch opladen éénmalig aanvragen

  • Wanneer je het saldo automatisch oplaadt, heb je altijd voldoende saldo op je chipkaart om te reizen. Zodra het saldo op je kaart onder een bepaald bedrag komt, wordt het saldo op de OV-chipkaart automatisch verhoogd met het bedrag dat je gekozen heeft. Je hoeft dan niet meer naar een oplaadautomaat om saldo op de OV-chipkaart te zetten. Ook heb je geen contant geld meer nodig. Bovendien kun je dan altijd inchecken en heb je altijd een geldig vervoerbewijs.

     

  • Ga dan naar de adresvinder van OV-chipkaart.nl

  • Het minimale saldo bij bussen is € 4,00. Bij regionale treinen is dit een minimaal bedrag van €10,00. Meer informatie lees je op de site van de OV-chipkaart

  • Bij het uitchecken tonen de poortjes en kaartlezers je resterende saldo. Bij een NS-automaat, OV-balie of via ‘Mijn OV-chipkaart’ op www.ov-chipkaart.nl kun je ook jouw saldo bekijken (indien aangemeld en toestemming gegeven voor het transactieoverzicht).

In- en uitchecken

  • Vraag teveel betaald saldo terug met het claimformulier van de vervoerder. Bezoek www.ov-chipkaart.nl/faq voor meer informatie.

  • Als je je kaart voor de kaartlezer houdt hoor je een kort piepje en zie je een groen signaal. Hoor je een lang piepje in combinatie met een rood signaal op het scherm, dan ben je niet ingecheckt.

  • Houd je kaart voor de kaartlezer. In de bus moet je altijd inchecken wanneer de bus instapt en uitchecken wanneer je de bus uitstapt. Als je met de trein (NS) reist check je in op je beginstation en weer uit op je eindstation. Als je een korte tussenstop maakt hoef je niet uit te checken, mits je jouw reis maar binnen de 4 uur aflegt.

Losse kaarten

  • Ja, er is een kaartje bij de chauffeur verkrijgbaar. Kijk voor meer informatie op de website van de vervoerder.

  • Het is nog steeds mogelijk om zonder ov-chipkaart met de trein te reizen. Je koopt dan een treinkaartje bij een kaartautomaat op het station. Met het kaartje kun je in- en uitchecken.

OV-chipkaart

  • Blokkeer hem direct via ‘Mijn OV-chipkaart’ op www.ov-chipkaart.nl of bel met de Klantenservice OV-chipkaart: 0900-0980 (normale belkosten). 

  • Laat je kaart controleren op juiste werking bij een balie van een OV-bedrijf bij jou in de buurt. Je kunt de defecte kaart ook opsturen naar OV-chipkaart met dit formulier.

  • Nee, je kunt in de bus op elke willekeurige kaartlezer in- en uitchecken.

  • NS berekent trajecttarieven. Een enkele reis is de helft van een retourreis. Met een voordeelurenabonnement van NS reis je met 40% korting in de daluren. 

  • Voor een reis met de bus betaal je voor het aantal gereisde kilometers (prijs per kilometer vermenigvuldigd met het aantal gereisde kilometers) plus het basistarief. Het landelijk vastgestelde basistarief voor 2020 is € 0,98. Bij leeftijdskorting (4 tot en met 11 jaar of 65 jaar of ouder) krijg je 34% korting op het basistarief. Deze automatische korting geldt niet voor de trein. Kijk voor het actuele tarief voor jouw reis op www.9292.nl

    Kosten per kilometer verschillen per regio: https://www.ov-chipkaart.nl/zo-werkt-reizen/tarieven/kilometertarief.htm

  • Het reizen met de OV-chipkaart mag niet leiden tot extra opbrengsten voor de openbaarvervoerbedrijven. Door de overschakeling van een zone-systeem (strippenkaart) naar een kilometersysteem (OV-chipkaart), kan op individuele basis een reis wel duurder of goedkoper zijn.

  • Nee, iedere reiziger moet in het bezit zijn van een OV-chipkaart. Je kunt niet met meerdere personen tegelijk op één OV-chipkaart reizen.

  • Wij kunnen je helaas niet verder helpen met deze vraag/ opmerking. Voor algemene vragen/ opmerkingen kun je terecht op www.ov-chipkaart.nl. Voor specifieke vragen over de OV-chipkaart kun je terecht bij de vervoerder in jouw gebied.

  • In dat geval is het instaptarief niet verrekend met uw reiskosten. Je hebt dan te veel betaald. Het kan ook zijn dat de betaling bij een automaat is mislukt. In alle gevallen kun je je te veel betaalde kosten terugvragen aan het OV-bedrijf. Via dit formulier kun je je geld terug vragen. 

  • Vraag teveel betaald saldo terug met het claimformulier van de vervoerder. Bezoek www.ov-chipkaart.nl/faq voor meer informatie.

  • De kosten voor reizen met de trein hangt af van de vervoerder en het aantal kilometers. Wil je precies weten wat jouw reis kost? Ga dan naar www.9292.nl en vul je traject in. Onderaan bij het reisadvies staan de bijbehorende kosten van de reis.

     

Kinderen gratis

  • Je ontvangt het ticket direct na bestelling als mail in je mailbox. Wanneer dit niet het geval is zou je in je spambox kunnen kijken of heb je het mailadres verkeerd ingevoerd. Door contact op te nemen met de Helpdesk kunnen ze je het ticket nogmaals, naar het juiste emailadres, toesturen.

  • Bij het aanvragen van het e-ticket moet je de gegevens van de volwassene invoeren.

  • Het ticket is op de datum waarvoor je het e-ticket hebt aangevraagd de gehele dag geldig. Wanneer je vaker in de maand gebruik wilt maken van de actie, kun je nogmaals een ticket aanvragen. 

2 voor 1 actie

  • Ja, je kunt zoveel mogelijk tickets aanvragen als je wilt. 

  • De 2 voor 1 actie geldt ook voor reizigers met een studenten OV-kaart, dit is namelijk een geldig vervoersbewijs. Degene die gratis meereist moet zijn of haar gegevens invullen op het e-ticket.

  • Deze actie is geldig in de provincie(s) Flevoland, Gelderland en Overijssel bij de vervoerders Arriva, Blauwnet, Breng, Connexxion, Keolis, RRReis, OV Regio IJsselmond en Twents. Almere en Lelystad vallen helaas niet onder de acties van Ervaar het OV. Bekijk het overzichtskaartje.

  • Degene die gratis meereist moet zijn of haar gegevens invullen op het e-ticket.

Kids Vrij

  • Ja, in- en uitchecken is verplicht.

  • Ja, dat mag. Het abonnement is de hele week geldig, ook in de spits.

  • - Geldig bij alle treinvervoerders.
    - Geldig in het weekend én door de week, in dal- en spitsuren.
    - Voor kinderen van 4 t/m 11 jaar mits onder begeleiding van een volwassene met een geldig vervoerbewijs.
    - Een volwassene is 18 jaar of ouder en mag maximaal 3 kinderen van 4 t/m 11 jaar meenemen (betaald of Kidsvrij).
    - Elk meereizend kind heeft een persoonlijke OV-chipkaart nodig met het Kidsvrij abonnement er op geladen.
    - De OV-chipkaart is ook bruikbaar in bus, tram en metro elders in Nederland, wanneer er saldo opstaat; met een persoonlijke chipkaart krijgen kinderen van 4 t/m 11 jaar dan automatisch 34% korting.
    - Kidsvrij kan worden aangevraagd via ns.nl/kidsvrij.

  • Via de website van de NS kun je een persoonlijke OV-chipkaart voor jouw kind aanschaffen voor € 7,50. Je hebt dan een digitale pasfoto nodig van jouw kind (dat mag ook een uitsnede zijn van een vakantiefoto, als het gezicht maar herkenbaar is).

Is je vraag niet beantwoord?

Stel deze dan aan de helpdesk.

Voordelige OV-acties in je mailbox?

Ontvang nieuwe acties en nieuws direct via de mail. Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Privacy statement

Een leuke dag mede mogelijk gemaakt door het OV